onsdag 11 december 2013

Konkreta tips för att spara pengar varje månad

Det är inte alltid så lätt att få ekonomin att gå runt varje månad, så jag har suttit och läst lite om olika råd kring privatekonomi. Jag tänkte dela dessa råd med er:

  • Gör upp en budget som går igenom alla inkomster och utgifter varje månad. Ju mer du specificerar i din budget, desto lättare att analysera. Helst bör du vara på den nivån där du fyller i exakt summa för vad du köper. När du fyllt i budgeten i några månader är det dags att analysera. Dela upp kostnader på fasta kostnader och rörliga kostnader. Fasta kostnader kan vara svåra att ändra men det kan finnas saker där som du kan dra ner kostnaden på. 
  • Har du bil? Behöver du verkligen bilen? Tänk på att en bil inte bara kostar i bensin och försäkring, utan även i värdeminskning. För en småbil kan kostnaden för en bil vara runt 5000 kr, vilket är pengar som man istället skulle kunna investera i bättre saker.
  • Om du har flera smålån, kolla om du kan slå ihop dessa i ett enda lån med bättre ränta.
  • Kolla igenom dina försäkringar. Jämför försäkringar och el-avtal en gång per år och läs igenom nya villkor. Är den fortfarande så prisvärd som när du tecknade den? Det gäller dock att vara lite försiktig med försäkringar dock. Det är viktigt att verkligen läsa villkoren och se till så man inte är underförsäkrad.
  • Kolla in om det finns några erbjudanden innan du köper något. Tex kan du hitta många rabatter som olika butiker har på Rabattkoda.se.
  • Storhandla när du handlar mat och tänk igenom dina köp. Behöver du verkligen detta? Hur länge håller produkten? Är det troligt att du använder den innan förbruksdatumet? Och kanske viktigast: Var inte hungrig när du handlar mat! :)
  • Jämför priser mellan olika butiker. Det kanske är svårt när det gäller kläder eftersom det kanske inte finns en exakt likadan på någon annan butik. Men när det gäller mat, tekniska prylar ect.
  • Ska du ta bolån? Pruta!
  • Låt 10% av din inkomst varje månad gå till någon form av sparande. Det kanske låter mycket, men tänk på att man vänjer sig med de pengarna man har att leva på. Låter man sig själv leva på hela sin lön varje månad, kommer man se till att man spenderar hela lönen också. Man anpassar sig till den inkomst man har. Ju tidigare du lär dig att leva på pengarna som blir kvar efter att du lagt 10% åt besparingar, desto mindre kommer du behöva dessa pengar till förfogande varje månad.
  • En tumregel är att ha en buffert och buffertsparandet bör inte ingå i dessa 10% av sin inkomst du sätter av till sparande. Bor du ensam bör du ha minst två månadslöner, före skatt, som buffert. Är du sambo bör ni ha minst en månadslön, före skatt, var.
  • Ta dig tid att kolla upp var du har för ränta på ditt sparkonto. Sitter du med endast 0,45% ränta, så kolla upp vad du har för låneränta på dina lån. Du kanske betalar betydligt mer i ränta för dina lån än vad du får från räntan på dina sparpengar. Då är det kanske dags att kolla om någon annan bank kan ge dig en bättre ränta, eller investera i fonder eller aktier.
  • Vi lever i ett konsumtions-samhälle och all information som når oss påverkar oss. Viktigt är att skilja mellan vad man vill ha och vad man behöver. Ibland kan vi inbilla oss att något vi vill ha är något vi behöver men vid närmre eftertanke så behöver vi kanske inte den. Istället för att impulsköpa något, låt det gå lite tid så du hinner tänka efter. En månad är ett bra perspektiv, och har man fortfarande behov av produkten i slutet av månaden så kan man se över sin budget för att se om det finns pengar över till den. Tänk även på att man uppskattar saker man unnar sig själv mer om man fått kämpa lite för att få den.
Hoppas mina råd har hjälpt er! Lycka till!

tisdag 10 december 2013

Bitcoinautomat i Sverige

Igår fick jag se på nyheterna att det har öppnats en Bitcoin-automat i Sverige. Det var roliga nyheter. Igår köpte jag även mina första Bitcoins för en mindre summa pengar, eftersom jag tror att Bitcoins inte riktigt är färdiga än. Att det nu öppnat en automat i Sverige tycker jag styrker mina tankegångar. Dock behövs det mer i Sverige för att man verkligen ska kunna utnyttja möjligheten kring denna nya valuta. Men eftersom det tidigare, innan Kina förbjöd Bitcoins, så var valutan väldigt stark och jag misstänker att fler blev intresserade av att tjäna sig en hacka på det hela. Därför kan man ju hoppas att Sverige får fler möjligheter att använda valutan.

Mina första aktier

Idag har jag köpt mina första aktier. Det fick bli Recyctec Holding B som första inköp eftersom jag tror de kommer gå bra under nästa år. Det är en helt ny värld som nu öppnat sig för mig. 

Jag köpte dem för 9,50 SEK och de gick faktiskt ner lite till. Jag tyckte jag var våghalsig som satsade under 9,75 SEK som var köp-priset då, men tydligen inte tillräckligt våghalsig. Man har mycket att lära sig.

Jag kommer ändå inte sälja dessa aktier på ett tag, så vad som händer under dagen kanske inte är så intressant ändå. Eftersom jag inte jobbat så mycket under 2013 så är det dumt att sälja av dem innan nyår. Ja, alltså skatten är ju densamma, men jobbar man så har man kanske betalat lite för mycket skatt på jobbet och då kanske man inte behöver sitta och betala en större summa pengar när skatten ska betalas in. Fast först måste jag ju gå med vinst.. :)

lördag 7 december 2013

Det här med Bitcoins...

Ja, det här med BitCoins är ju intressant. Valutan har börja sjunka nu efter att Kina satt stopp för valutan. Trots att det finns mycket skepticism kring valutan verkar det som att den ändå sakta växer i stort sett. Många verkar väldigt positiva till valutan, medan andra är mindre positiva. Frågan är om den kommer klara sig eller inte. Allt hänger på regeringars inställning till den.

I Sverige har genomslaget kanske inte varit så stor som det verkar ha varit i tex USA. Jonsborgs grill i Göteborg är ett av två ställen som den senaste veckan börjat ta emot Bitcoin som betalning. Bar Foxx, ett café på Vasagatan, verkar också ha börjat med sina Bitcoins-köp. 

Eftersom det börjar bli enklare att acceptera Bitcoins som betalning, tror jag ändå att valutan kommer leva ett tag till. Man kan nu acceptera Bitcoins genom att skapa ett konto på blockchain.info (vilket är gratis) och sedan skriva ut en QR-kod så de som vill betala kan scanna denna med sin mobil. Det är ju smidigt!

Om man är intresserad av att köpa Bitcoins så kan man göra detta på tex btcx.se och skapa en plånbok via multibit.org. Jag är dock inte så insatt i hela processen så det kan hända att det finns bättre ställen att hantera sina Bitcoins.

fredag 6 december 2013

Tre veckor sedan ansökan hos Marginalen bank

Nu har det gått tre veckor sedan jag ansökte om konto hos Marginalen bank. Fortfarande inget brev som kommit från dem, så jag ringde och kollade läget. Då säger de att de inte kan se någon ansökan från mig. SUCK! Jag ansökte nu igen, känner igen både upplägget, utseendet på hemsidan, och bekräftelse-sidan. Jag är helt säker på att jag har sett detta tidigare! Aja, nu får jag väl vänta 2 veckor till eller så. Vet inte om min ansökan kommit in denna gång heller, och jag är inte så sugen på att stå i telefonkö igen.

När jag ansökte om konto hade de 2,2% ränta. Såg nu att den låg på 2,15%. Aja...

Gått med i Aktiespararna

Idag har jag gått med i Aktiespararna. Jag gick mest med för att få tidningen och deras utskick via e-mail, men det är en massa andra förmåner man får också. Bland annat får man:

  1. Förmånliga priser och rabatter via deras värdepappersbolag, Aktieinvest.
  2. Gratis tillgång till aktiejuridisk rådgivning.
  3. Prenumerant av deras e-nyhetsbrev.
  4. Kommentera artiklar och diskutera i deras forum.
  5. Tillgång till deras aktieanalysprogram.
Nu är det så att jag har knappt någon aning om vad allting är. Jag försökte anmäla mig till deras nyhetsbrev, men det krävs prenumerationsnummer för det och det har jag inte fått än. Jag får nog ge det några dagar så jag får något sådan nummer och testa deras olika tillgångar.

torsdag 5 december 2013

Att ringa CSN

Ja, ve och fasa! Det brukar vara lång telefonkö när man ringer CSN men just idag var det faktiskt helt ok! Jag behövde bara vänta i 3 minuter. Antagligen för att det är december och väldigt få personer har fortfarande problem med sina studie-pengar, antar jag.

Det som var intressant är att när man läst basåret, vilket jag gjort, och sedan fortsatt sina studier inom det naturvetenskapliga området så blir en del av lånet, man tog under basåret, avskrivet. När jag började studera var man tvungen att skicka in papper varje gång man läst ett visst antal poäng för att få en avskrivning. Idag sker tydligen detta automatiskt. Det var ju toppen! Jag var nämligen osäker på hur många gånger jag skickat in denna blankett och om jag behöver skicka in ytterligare en. Men icke! Denna gång så sker allting automatiskt, som sagt, och jag behöver inte lyfta ett finger. Ibland är tekniken fantastisk :)